نرخ ارز چگونه تعیین می شود؟

نرخ ارز چگونه تعیین می شود؟


بازار ارز در مقایسه با بازارهای سهام یا اوراق قرضه بسیار پیچیده تر است. پیش‌ بینی نرخ ارز شامل پیش ‌بینی عملکرد کل اقتصاد یک کشور است. در هنگام تعیین نرخ ارز، عوامل متعددی ایفای نقش می کنند. این مقاله برخی از عوامل مهمی که بر تعیین نرخ ارز تأثیر زیادی دارند را فهرست کرده و توضیح می دهد.

 

قیمت گذاری آینده نرخ ها بر اساس انتظارات بازار

بازارهای ارز، بازارهای مالی نیز هستند. قیمت موجود در بازارهای مالی نشان دهنده قیمت روز نیست. بلکه منعکس کننده انتظارات بازار در مورد آینده قیمت بر اساس اطلاعاتی است که امروز در اختیار داریم. بنابراین، عمده ترین و مهم ترین عامل تعیین کننده نرخ ارز بین دو کشور، انتظارات فعالان بازار در مورد آینده است.

اصطلاح «انتظارات در مورد آینده» شبیه یک اصطلاح مبهم و کلی می باشد. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که «انتظارات در مورد چه چیزی؟» در ادامه این مقاله عوامل مختلفی که بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارند را توضیح خواهیم داد.

 

مقایسه سیاست پولی

نرخ ارز اساساً مقایسه ای بین سیاست های دو کشور است. توجه داشته باشید که نرخ ارز غیرمشروط نیست بلکه نسبی می باشد. هنگام مقایسه سیاست های پولی دو کشور، فاکتورهای زیر در میان بسیاری از عوامل دیگر در نظر گرفته می شوند.

تورم: نرخ ارز اساساً نسبتی بین تعداد واحدهای مورد انتظار یک ارز و تعداد واحدهای مورد انتظار ارز دیگر در بازار است. تورم تعداد واحدهای ارزی را افزایش می دهد. بنابراین، اگر یک ارز با نرخ تورم 6 درصد روبرو باشد در حالی که ارز دیگر تنها با تورم 2 درصدی همراه است، نسبت بین این دو مسلماً تغییر خواهد کرد. از این رو، نرخ تورم عاملی کلیدی در تعیین نرخ ارز است. اما نرخ تورم رسمی معمولاً نشان دهنده تصویر واقعی اقتصاد یک کشور نیست. بنابراین، فعالان بازار از برآوردهای خود برای نرخ تورم استفاده می کنند و با کمک این برآوردها قیمت گذاری های خود برای جفت ارزها را انجام می دهند.

نرخ‌ بهره: وقتی سرمایه ‌گذاران ارز خاصی را نگه می ‌دارند، بازده ای را بر حسب نرخ بهره‌ که روی آن ارز اعمال می ‌شود، دریافت می‌ کنند. بنابراین اگر سرمایه گذاران ارزی را با بازدهی 6 درصدی در مقابل بازدهی 3 درصدی داشته باشند، در نهایت سود بیشتری خواهند داشت! پس بازده نرخ بهره نیز برای تعیین نرخ های فارکس که در بازار قیمت گذاری می شوند، بسیار مهم است. قیمت گذاری ارز به شدت تابع تغییرات نرخ بهره است. یک تغییر کوچک در این نرخ واکنش بزرگی را از سوی فعالان بازار به همراه خواهد داشت.

بنابراین، بانک ‌های مرکزی به دلیل در دست داشتن سیاست پولی که یکی از بزرگ ‌ترین عوامل تعیین‌ کننده ارزش ارز است، فعالان بسیار مهمی در بازار فارکس به شمار می آیند.

 

مقایسه سیاست مالی

در حالی که سیاست پولی در دست بانک مرکزی کشور می باشد، سیاست مالی توسط دولت کنترل می شود. این نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا نشان دهنده تغییرات آتی در سیاست پولی کشور می باشد.

بدهی عمومی: بدهی عمومی زیاد به این معنی است که دولت یک کشور باید سود کلانی را پرداخت کند. سرمایه گذاران بررسی خواهند کرد که آیا این پرداخت ها را می توان از مالیات یعنی از عرضه پول موجود دریافت کرد یا خیر. در غیر این صورت، این نشان می دهد که کشور بدهی خود را با عرضه بیشتر پول تسویه می کند، یعنی اسکناس های بیشتری چاپ کرده و بدهی را پرداخت می کند. از آنجایی که بدهی عمومی بالا امروزه نشانه ای از مشکلات اقتصادی در آینده است، بازار فارکس این امر را نیز هنگام قیمت گذاری اعمال می کند.

اما باری دیگر باید توجه داشت که مقایسه بین بدهی های عمومی دو کشور نسبی است. ارقام ثابت چندان مهم نمی باشند!

کسری بودجه: یکی دیگر از عوامل مهمی که بر نرخ فارکس تأثیر می گذارد، کسری بودجه است. زیرا کسری بودجه قبل از بدهی عمومی رخ می دهد. مخارج دولت ها بیش از مقدار پولی است که در خزانه کشور می باشد و در نتیجه با کسری بودجه مواجه می شوند. این کسری باید از طریق بدهی تامین شود. مشکلات مربوط به بدهی عمومی و نحوه تأثیر آن بر نرخ فارکس قبلاً در بخش های فوق ذکر شده است.

 

ثبات سیاسی

ثبات سیاسی کشور نیز برای تعیین نرخ ارز از اهمیت بالایی برخوردار است. دلیل این امر این است که سیستم پولی مدرن بر مبنای پول فیات است. یعنی پول چیزی جز وعده دولت نیست. بنابراین، اگر خطری متوجه دولت باشد، این ریسک نیز وجود دارد که پس از روی کار آمدن دولت جدید، وعده دولت سابق بی ارزش قلمداد شود. ممکن است دولت جدید بخواهد ارز جدیدی برای خودش معرفی کند. بنابراین، زمانی که کشوری با تنش یا آشفتگی ژئوپلیتیکی مواجه شود، معمولاً ارز آن در بازارهای فارکس آسیب پذیر می شود.

 

سرمایه گذاری و تمایلات بازار

ماهیت بازار فارکس بسیار ریسک پذیر است. دلیل این امر این است که بازار فارکس معاملات اهرم دار را برای سرمایه گذاران فراهم می کند تا بتوانند با استفاده از پول قرض گرفته شده سود خود را چندین بار افزایش دهند و در بازارهای مالی سرمایه گذاری کنند. بنابراین، به دلیل در دسترس بودن پول آسان، تمایلات در بازار فارکس نسبت به سایر بازارهای مالی، تاثیر بیشتری دارد.

از این رو، مانند همه بازارهای دیگر، بازارهای فارکس نسبت به نوسانات غیرمنطقی آسیب پذیر هستند؛ این نوسانات می توانند نرخ ارز را در کوتاه مدت تغییر دهند و فرصت های سرمایه گذاری بلندمدت را ایجاد کنند.

بسیاری از عوامل دیگر مانند قیمت کالاهایی مانند طلا و نفت نیز نقش حیاتی در تعیین نرخ فارکس دارند.

منبع:http://persianfxacademy.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *