کمیته پرداخت و سیستم های حل و فصل (CPSS)

کمیته پرداخت و سیستم های حل و فصل (CPSS)


وظایف کمیته پرداخت و سیستم های حل و فصل

کمیته پرداخت و سیستم های حل و فصل(CPSS)  نام سابق کمیته پرداخت ها و زیرساخت های بازار(CPMI)  بود. بانک های مرکزی کشور های گروه 10 (G-10)، CPSS را تشکیل دادند که امروزه، شامل بیست و پنج عضو، با جلسات هر سه سال یک بار است. وظیفه اصلی آن، تنظیم استانداردهای جهانی پرداخت، تسویه حساب و حل و فصل است. هدف آن بهبود ایمنی، افزایش کارایی، افزایش شفافیت و کمک به ثبات مالی است. CPMI همچنین با تمرکز بر سیاست های پولی، نظارت مالی و عملیات بازار، بستری را برای همکاری بانک های مرکزی فراهم می‌کند.

توضیح کمیته پرداخت و سیستم های حل و فصل

سیستم CPSS که اکنون CPMI نامیده می شود، قصد دارد با نظارت و تجزیه و تحلیل ریسک ها، استانداردهای جهانی پرداخت، تسویه حساب و حل و فصل را بهبود بخشد. همچنین با بانک های مرکزی و موسسات مالی سیستماتیک هماهنگ بوده و همکاری می کند.

وکالتنامه بانک تسویه بین المللی CPMI (BIS) شامل موارد زیر نیز هست:

• تشخیص ریسک برای سیستم مالی جهانی

• به اشتراک گذاری تجزیه و تحلیل، تحقیقات و تجربیات در سیستم های پرداخت، تسویه حساب و حل و فصل

• داده های مربوط به عملکرد وظایف و خدمات نظارتی بانک مرکزی و برای درک کلی بهتر

• توسعه آگاهی برای سیاست های بانک مرکزی

• ایجاد و ترویج استانداردها و توصیه های جهانی در مورد تنظیم و نظارت بر سیستم های پرداخت، تسویه حساب و حل و فصل

• پیاده سازی و نظارت بر استانداردها و توصیه های CPMI توسط نهادهای عضو و غیرعضو

• حمایت از همکاری های فرامرزی، از جمله به اشتراک گذاری اطلاعات، ارتباطات بحران (Crisis Communication)، و برنامه ریزی اضطراری برای مدیریت بحران فرامرزی

• حفظ روابط بانک های مرکزی غیر CPMI، به اشتراک گذاری تجربیات و اطلاعات و ترویج اجرای استانداردها و توصیه های CPMI

تاریخچه کمیته پرداخت و سیستم های حل و فصل

بانک تسویه حساب های بین المللی(BIS)  مستقر در سوئیس، که قدمت آن به دهه 1930 باز می گردد، میزبان دبیرخانه CPMI است که قبلا دبیرخانه CPSS بود. در سال 1990، نشست اقتصاد جهانی(GEM)  بر تشکیل CPSS، که متشکل از بانک های مرکزی G-10 بود، نظارت کرد. این سازمان، مشارکت ها و کارگروه هایی را با اعضای غیر CPSS تشکیل داد و هنگام افزایش پیچیدگی و وابستگی متقابل سیستم مالی جهانی، به آرامی حوزه مورد علاقه خود را گسترش داد.

در سال 2014، GEM به تغییر نام کمیته پرداخت و سیستم های حل و فصل، به کمیته پرداخت ها و زیرساخت های بازار رای داد تا عملکردهای روزانه خود را با دقت بیشتری بررسی کند. تغییر نام، شامل تغییراتی در اساسنامه و وکالتنامه آن بود.

نمونه هایی از کاری که CPMI) CPSS سابق) انجام می دهد

CPMI معمولا هر سه سال تشکیل جلسه می دهد و کارگروه هایی را برای رسیدگی به مسائل خاص ایجاد می کند و یافته های خود را با افراد غیرعضو به اشتراک می گذارد، به عنوان مثال، کارگروه 2010 برای زیرساخت بازار قرارداد بازخرید (Repo Market) یا کارگروه نوآوری های دیجیتال 2016.

یکی از نمونه های عملیات تنظیم استاندارد و سیاست‌گذاری آن، شامل نشریه 2012 «اصول زیرساخت های بازار مالی (PFMI)» با همکاری سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار(IOSCO)  است. اعضای CPMI و PFMI، IOSCO را در چارچوب های قانونی و نظارتی خود گنجانده اند.

CPMI و IOSCO همچنین گزارش های بازیابی زیرساخت های بازار مالی 2014 و دستورالعمل های سال در مورد انعطاف پذیری سایبری برای زیرساخت های بازار مالی 2016 را منتشر کردند.

وضعیت حقوقی CPMI

CPMI هیچ مرجع قانونی، نظارتی یا فراملی ندارد. عملکرد آن، بیشتر شبیه به یک اتاق فکر متشکل از نهادهایی با اختیارات اجرایی است که هدفش تعیین استانداردها است، اما بر اجرای داوطلبانه متکی است.

نتیجه گیری CPSS

CPMI، یا CPSS سابق، در تلاش است تا زیرساخت مالی جهانی را از طریق تحقیق، تجزیه و تحلیل و کارگروه ها بهبود بخشد. هیچ مرجع اجرایی ندارد و بر اجرای داوطلبانه و نظارت بر توصیه ها متکی است.

سوالات متداول👇

وام CPMI چیست؟

CPMI نمی تواند وام صادر کند زیرا نه یک بانک است و نه یک موسسه مالی.

مرکز نوآوری BIS چیست؟

مرکز نوآوری BIS روندهای فناوری بسیار مهم را که بر بانک های مرکزی تاثیر می‌گذارد شناسایی می‌کند، کالاهایی را برای بهبود سیستم مالی جهانی توسعه می دهد و شبکه ای را برای کارشناسان بانک مرکزی در زمینه نوآوری ارائه می دهد.

منبع:.persianfxacademy.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *