چرا باید معامله در فارکس را با حساب دمو شروع کنید؟

چرا باید معامله در فارکس را با حساب دمو شروع کنید؟


آیا باید پیش از ورود به معاملات بازار فارکس در یک حساب دمو معامله کنید؟ این سوالی است که معمولا معامله‌گران، خصوصا معامله‌گران تازه‌کار مطرح می‌کنند. اگرچه تجربه معاملات دمو مانند معامله با سرمایه واقعی نیست اما معاملات کاغذی و دمو نیز مزایایی دارند که می‌توانند شما را برای معامله در محیط واقعی آماده کنند.

حساب دمو (Demo Account) به حسابی می‌گویند که امکان معامله با پول غیرواقعی وجود دارد و می‌توان استراتژی‌های و رویکردهای شخصی را قبل از ورود به حساب واقعی و در معرض ریسک قرار دادن پول خود در این نوع حساب آزمایش کرد، بنابراین به آن حساب آزمایشی و معاملات کاغذی نیز می‌گویند.

بسیاری از ما ورزش می‌کنیم. ما ورزش را از زمان کودکی شروع کرده و تا بزرگسالی ادامه می‌دهیم. ورزشکاران حرفه‌ای بیشتر وقت خود را در زمین تمرین سپری می‌کنند. در حقیقت آنها ۸۰ درصد از زمان خود را در زمین تمرینی سپری می‌کنند و تلاش دارند تا با افزایش مهارت‌های خود، مسابقات واقعی را با موفقیت به پایان برسانند.

این سناریو در انواع ورزش‌های قهرمانی و همچنین در فضای کسب و کار در سراسر جهان اجرا می‌شود. آیا تصور می‌کنید یک وکیل برجسته می‌تواند بدون استفاده از هیئت منصفه خیالی، پرونده‌های مهم خود را با موفقیت پشت سر بگذارد؟ برای آن دسته از افرادی که در فارکس معامله می‌کنند، یک سازوکار تمرینی لوکس وجود دارد که به آنها امکان معامله بر اساس داده‌های واقعی اما با پول غیرواقعی را می‌دهد تا استراتژی‌های خود را آزمایش کرده و بهبود دهند.

ثبت نام برای معاملات دمو

راه‌اندازی حساب معاملاتی دمو بسیار ساده است و معمولا مستلزم ارائه اطلاعات شخصی پایه است. بیشتر بروکرهای فارکس، یک حساب رایگان فارکس را به شما ارائه می‌دهند تا بتوانید معاملات آزمایشی خود را روی آن انجام دهید. اینجا می‌توانید فهرستی از معتبرترین بروکرهای مورد استفاده کاربران داخل کشور را که امکان افتتاح حساب دمو در آنها  فراهم است، ببینید.

بروکرها می‌دانند اگر به اندازه کافی در معاملات تجربه کسب کنید، در نهایت برای معامله در حساب واقعی به آنها مراجعه خواهید کرد. بدیهی است که بهترین راه برای کسب تجربه، داشتن یک حساب معاملاتی آزمایشی است که تقریبا با حساب معاملاتی واقعی مشابه باشد.

یک پلتفرم معاملات مجازی فارکس، مکانیزم معاملات فارکس را بدون صرف هزینه‌های مالی برای شما فراهم می‌کند. با باز کردن این حساب‌های آزمایشی، سیستم به شما مقداری دلار مجازی که می‌توانید آن را تعیین کنید، ارائه می‌کند تا با استفاده از آن، عملکرد معاملات خود را بسنجید.

با استفاده از این نوع حساب‌ها می‌توانید بدون از دست دادن سرمایه واقعی خود، معامله در فارکس را تمرین کنید. اغلب بروکرها، بودجه مجازی نامحدودی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند تا بدون احساس فشار برای ورود سریع به حساب واقعی، به تمرین معامله‌گری خود بپردازند.

 

برخی از حساب‌های تمرینی بروکرهای فارکس هرگز منقضی نمی‌شوند. همچنین بعضی از حساب‌ها قابلیت استفاده در چندین پلتفرم (موبایل، وب و رایانه) را دارند.

معاملات کاغذی (Paper Trading) چیست؟

معاملات کاغذی فرآیند معامله‌گری در یک حساب معاملاتی است که در آن می‌توانید بدون به خطر انداختن پول واقعی خود، به معامله بپردازید. این معاملات به شما اجازه می‌دهند که استراتژی‌های خود را در یک بستر کاملا واقعی بررسی کرده و دقت و کارایی آنها را مشخص کنید. معامله کاغذی به معنای معامله در حساب دمو بر مبنای شرایط واقعی است.

معاملات کاغذی در بستر تغییرات واقعی قیمت می‌توانند بسیار مفید باشند، به خصوص اگر استراتژی شما برای نشان‌دادن کارایی خود، به شرایط خاص بازار متکی باشد. به عنوان مثال، اگر شما یک معامله‌گر روزانه باشید که از طریق نوسانات سریع بازار درآمد کسب می‌کنید، ممکن است در هنگام بک تست (back-testing) استراتژی در شرایط واقعی (اما در حساب دمو) دریابید که استراتژی شما چندان کارایی ندارد.

این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، به عنوان مثال ممکن است نتایج بک تست شما تنها مبتنی بر قیمت‌های باز و بسته شدن کندل باشد و نه لحظات انتشار داده‌های مهم. اگر بک تست شما از استراتژی‌تان بر پایه داده‌های واقعی نباشد، ممکن است نتایج بدست آمده از معاملات واقعی کاملا متفاوت از نتایج بک تست شما باشد.

انجام بک تست از استراتژی معاملاتی

انجام بک تست از استراتژی معاملاتی فرآیندی است که می‌توانید از آن استفاده کنید تا ببینید آیا استراتژی شما بر اساس داده‌های تاریخی می‌تواند درآمدزا باشد یا خیر. اما به یاد داشته باشید که موفقیت در گذشته تضمینی برای تکرار موفقیت در آینده نیست. با این حال، بک تست می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که استراتژی شما موفق است. هرچه دوره آزمایش طولانی‌تر باشد، نتایج بدست آمده قابلیت اطمینان بیشتری خواهدداشت. همچنین، یک استراتژی معاملات کاغذی که بر پایه تغییرات روزانه یا هفتگی در ارزش جفت ارزها پیاده شده باشد، با درصد احتمال بیشتری در دنیای واقعی تکرار می‌شود تا یک استراتژی که مبتنی بر تغییرات لحظه‌ای قیمت است. چرا که این تغییرات کوتاه‌مدت، غیرقابل اعتماد و پراکنده هستند.

اجرای بک تست قابلیت سودآوری استراتژی معاملاتی شما را بر اساس داده‌های تاریخی ارزیابی می‌کند. همچنین این روش به شما کمک می‌کند تا به استراتژی خود اعتماد کنید و بدانید که حداقل در گذشته کارساز بوده است. اما مهم‌تر از آن این است که بدانید آیا استراتژی شما در آینده نیز همچنان کارساز خواهدبود یا خیر. معاملات کاغذی می‌تواند به شما کمک کند تا از مشکلات استراتژی خود باخبر شده و آن را بهینه‌سازی کنید.

ملاحظات مربوط به بک تست

چند مورد وجود دارد که باید آنها را هنگام بررسی استراتژی معاملاتی خود و تعیین کارایی آن مد نظر بگیرید. اول اینکه شما می‌خواهید مطمئن شوید که معیارهای شما در یک دوره گسترده قابل اعتماد هستند و نه در یک دوره محدود و خاص. اگر استراتژی شما تنها در یک بازار با روند کاهشی جواب می‌دهد، باید بازه زمانی شما آنقدر گسترده باشد تا تمام حالت‌های ممکن و سیکل‌های مختلف بازار را بررسی کند. در غیر این صورت ممکن است استراتژی شما به درستی عمل نکند. شما باید استراتژی خود را در چندین دوره زمانی امتحان کرده و سپس با استفاده از معاملات کاغذی آن را در محیط واقعی بررسی کنید.

اجرای معاملات و مفهوم اسلیپیج (Slippage)

عامل دیگری که باید هنگام ارزیابی استراتژی معاملاتی در هنگام بک تست به آن توجه کرد، اسلیپیج است. اسلیپیج به تفاوت میان قیمت تخمینی یک معامله و مبلغ واقعی پرداخت شده برای یک برگه بهادار خاص اشاره دارد. در اسلیپیج، به دلایل مختلف از جمله کم بودن نقدشوندگی یا حرکت سریع قیمت، قیمت باز و بسته شدن معاملات با قیمت‌های مد نظر ما متفاوت خواهد بود.

اکثر ما وقتی می‌خواهیم در شرایط متلاطم بازار، از معامله خارج شویم، اسلیپیج را تجربه می‌کنیم. به عنوان مثال، وقتی یک معامله خرید داشته باشیم و در ۱.۲۰۱۰ حد ضرر خود را قرار داده باشیم، امکان دارد بروکر معامله ما را در ۱.۲۰۰۵ بندد که باعث اسلیپیج به میزان ۵ پیپ می‌شود.

بنابراین مواردی پیش می‌آید که یک معامله‌گر معاملات خود را در قیمت دقیقی که توسط استراتژی تعیین شده است اجرا نمی‌کند. این اتفاق باید در محاسبات مربوط به سود و زیان لحاظ شود. به عنوان مثال ممکن است یک سیستم معاملاتی در برخی جفت ارزهای خاص (جفت ارزهایی که معاملات در آنها حجم پایینی دارد) حین آزمایش موفقیت‌آمیز به نظر برسد. اما هنگامی که در دنیای واقعی، آن جفت ارز را معامله می‌کنید، اسپرد بخش قابل توجهی از سود را از بین می‌برد. برای معامله‌گرانی که در تایم فریم های پایین‌تر و نوسانات لحظه‌ای معامله می‌کنند، میزان این اتفاقات به مراتب بیشتر خواهد بود.

استفاده از یک بستر معاملات مجازی برای معامله‌گری کاغذی می‌تواند به تشخیص این نوع موارد کمک کند. هنگامی که از استراتژی خود بک تست گرفتید، می‌توانید ببینید که آیا این استراتژی شما در معاملات واقعی نیز به خوبی کار می‌کند یا خیر. اگر قصد شما از معاملات خود، سودهای پایین باشد، اسلیپیج می‌تواند برای استراتژی شما به شدت خطرناک باشد. به عنوان مثال شما قصد دارید در هر معامله تنها ۱۰ پیپ سود کسب کنید. در ابتدا تنها ۲ پیپ را به عنوان اسلیپیج در نظر می‌گیرید اما می‌فهمید که استراتژی شما به طور متوسط ۵ پیپ اسلیپیج دارد. در این صورت بسیاری از سودهای مدنظر شما حذف شده و یا بدتر از آن ممکن است در بلند مدت زیان کنید. بنابراین لازم است که اسلیپیج را در محاسبات خود لحاظ کنید اما اگر چنین کاری نکردید، اشکالی ندارد. روال معاملات کاغذی این موضوع را برای شما آشکار می‌کند.

کمیسیون بروکرهای فارکس

علاوه بر هزینه‌های اسلیپیج، هزینه‌های کمیسیون‌های بروکرها نیز باید در محاسبات لحاظ شوند. بیشتر کارگزاران فارکس، از معاملات به طور مستقیم کمیسیون دریافت نمی‌کنند اما اسپردهای پیشنهادی خود را افزایش می‌دهند. اسپرد تفاوت میان قیمت خریدی است که بازارساز ارائه می‌دهد، در مقابل قیمت فروشی که برای همان دارایی پیشنهاد می‌کند. مانند زمانی که به یک طلا فروشی رفته‌اید و قیمت خرید سکه با قیمت فروش آن، دارای اختلاف است. میزان اسپرد باید در نتایج بک تست لحاظ شود در غیر این صورت هزینه‌های واقعی معاملات، شما را در آینده غافلگیر خواهد کرد.

نرم افزار بک تست و دسترسی به داده‌های تاریخی

برخی از بروکرهای فارکس نرم‌افزاری مخصوص برای بک تست ارائه می‌دهند. معمولا برای استفاده از این نرم افزارها باید برخی از اطلاعات شخصی پایه را ارائه کنید تا به شما داده‌های تاریخی را برای بک تست ارائه کنند. حتی برخی از آنها به شما اجازه می‌دهند داده‌های تاریخی مد نظر خود را بارگذاری کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از اکسل، از استراتژی معاملاتی خود بک‌ تست بگیرید.

گام دیگری که باید در هنگام بک‌ تست انجام دهید، آزمایش به صورت تصادفی با تعداد کیس‌های زیاد است. این موضوع به شما کمک می‌کند که استراتزی خود را تقویت کرده و احتمال اجرای آن را در محیط‌های مختلف افزایش دهید.

به عنوان مثال اگر یک دوره ۱۰ ساله برای بک تست‌گیری انتخاب کرده‌اید. می‌توانید در ابتدا ۴ سال وسط را برای بک تست‌ انتخاب کنید. اگر استراتژی درست کار کند، برای گام دوم می‌توانید ۳ سال اول را آزمایش کنید و سپس سه سال انتهایی را. در هر حالت باید نتایج نسبتا مشابه باشند. اگر به نسبت‌های مشابهی در این روش رسیدید، می‌توانید معاملات کاغذی را بر روی یک حساب مجازی شروع کنید.

فوروارد تست (Forward Testing) روی حساب  دمو

فوروارد تست به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از یک محیط واقعی، عملکرد سیستم بک تست شده خود را، بدون به خطر انداختن سرمایه واقعی امتحان کنید.

فوروارد تست به شما این امکان را می‌دهد که پس از بک تست گرفتن از معاملاتتان، نتایج آزمایش خود را ارزیابی کرده و میزان دقت بک تست گرفته‌شده را اندازه‌گیری کنید. یکی از مزایای فوروارد تست در حساب‌های دمو این است که به شما کمک می‌کند تا ببینید آیا استراتژی شما در معاملات واقعی نیز به خوبی عمل می‌کند یا خیر.

وقتی استراتزی خود را تحلیل می‌کنید، باید با خود صادق باشید. شما باید معاملات خود را در مجموع بررسی کنید و نه اینکه تنها معاملات خوب آن را انتخاب کنید. در غیر این صورت نمی‌توانید به درستی متوجه شوید که آیا استراتژی شما مطابق هدف کار می‌کند یا خیر.

علاوه‌بر این، اگر معامله‌ای در یک محیط فوروارد تست مشاهده کردید که غیرعادی و غیرمنتظره به نظر می‌رسد، نباید بلافاصله از کنار آن عبور کنید. بلکه باید آن داده‌ها را به دقت تجزیه و تحلیل کرده و تعیین کنید که آیا می‌توانید با اصلاحاتی، استراتژی خود را بهبود بخشیده تا در آینده چنین مشکلاتی را دیگر مشاهده نکنید.

یکی از مسائلی که می‌تواند بر دقت نتایج شما تاثیرگذار باشد، رخ دادن اسپایک در زمان واقعی است. از این رو حتما معاملات کاغذی خود را رصد کرده و ببینید ایا فوروارد تست شما، به خوبی عمل کرده است یا خیر.

معامله اختیاری با استفاده از یک حساب مجازی فارکس

چه از رویکردی سیستماتیک استفاده ‌کنید و چه از رویکردی اختیاری، معاملات کاغذی به شما کمک می‌کند تا مشکلات موجود را کشف کنید. اگر از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنید، استفاده از معاملات کاغذی، فرآیند تصمیم‌گیری شما را در بستری از معاملات واقعی آزمایش می‌کند. شما در مورد سطوح ورود و خروج خود، بلادرنگ تصمیم‌گیری می‌کنید و این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند تا ببینید آیا طبق هدف توانسته‌اید سود کسب کنید یا خیر.

به عنوان مثال، یک سوال متداول که با آن روبرو خواهیدشد این است که آیا برای ورود به یک معامله باید منتظر بمانید تا کندل بسته شود یا پیش از بسته شدن کندل باید معامله کنید. در بسیاری از مواقع، پس از یک بریک‌اوت، جهت حرکت قیمت معکوس شده و تبدیل به یک فالس بریک اوت (بریک اوت کاذب) می‌شود.

یک جنبه مهم که در معاملات مجازی به آن‌ توجهی نمی‌شود، کال مارجین شدن، است. کال مارجین زمانی رخ می‌دهد که بودجه واقعی شما در حساب، کمتر از میزان مورد نیاز برای باز نگه داشتن معامله توسط بروکر است.

در بیشتر مواقع، اگر نمی‌توانید به حساب سرمایه واقعی خود پولی اضافه کنید، باید از برخی معاملات خود خارج شوید در غیر این صورت، معاملات به طور خودکار لغو خواهند شد.

در حقیقت، بیشتر بروکرها به شما می‌گویند که شما در حال رسیدن به ناحیه کال مارجین هستید. اگر قصد ندارید بودجه خود را افزایش دهید، آنها به صلاحدید خود حق دارند موقعیت‌های شما را لغو کنند.

این اتفاق علاوه بر اینکه شما را در لحظه دچار زیان سنگینی می‌کند، ضرر بزرگ روحی و روانی نیز به شما وارد می‌کند و ممکن است در ادامه بازار و در مسیر معامله‌گری خود، شما را دچار حس انتقام از بازار، ترس، استرس و… کند، که همه این اتفاقات، باعث عملکرد ضعیف شما در معاملات خواهد شد.

خلاصه

استفاده از معاملات کاغذی روشی مناسب برای آزمایش استراتژی‌های جدید و موجود است. درست مثل ورزش کردن که با تمرین کردن می‌توانید در مسابقات اصلی درصد موفقیت خود را افزایش دهید، با استفاده از معاملات کاغذی نیز می‌توانید تکنیک‌های جدید معاملاتی خود را امتحان کرده و عملکرد آنها را مشاهده کنید. بیشتر بروکرها حساب‌های آزمایشی با بودجه نامحدود ارائه می‌کنند تا بتوانید معاملات خود را به خوبی رصد کنید.

یک حساب معاملات مجازی می‌تواند بسیاری از پیش‌فرض‌های نادرست شما را مشخص کند. همچنین یک حساب آزمایشی به شما کمک می‌کند تا توانایی خود در پیاده کردن تکنیک‌های معاملاتی را محک بزنید.

منبع: forextraininggroup

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *